Friday, March 18, 2011

B.A.E.K or 'BAIK'???

BAIK kalau ikut definisi masyarakat, kalau jaga solat, jaga aurat, jaga akhlak dah kira baik dah. TAPI jaga aurat yang macam mana? Jaga akhlak yang macam mana? Cuba ambil masa and compare dengan definisi BAIK dalam Islam. Aku bukanlah nak menjatuhkan air muka sesiapa, sebab ak pon masih lagi merangkak dalam erti penghayatan Islam yang sebenar. TAPI cuba-cubalah fikir sejenak.

BAIKKAH KITA KALAU CUKUP SOLAT TAPI TIDAK BERHIJAB?

BAIKKAH KITA KALAU CUKUP SOLAT TAPI MASIH KE KONSERT?

BAIKKAH KITA KALAU BERHIJAB TAPI MASIH BERLENGAN PENDEK?

BAIKKAH KITA KALAU BERHIJAB TAPI SOLAT MASIH TUNGGANG LANGGANG?

BAIKKAH KITA JIKA BATAS PERGAULAN MASIH LAGI TIDAK TERJAGA?

BAIK dari segi pendefinisian masyarakat kita apabila seseorang itu bertudung labuh, bersongkok bagai,yang cukup solat tapi hal duniawi masih dikejar bagai xcukup tanah. ROMANTISME???? masih lagi dikejar. cukup baikkah?? Dalam Islam, BAIK itu adalah apabila individu itu mengamalkan amar makruf nahi mungkar. Selagi masih terdapat kemungkaran yang dilakukan, individu itu masih belum dikategorikan baik.

"Masuklah ke dalam Islam secara seluruhnya" - al- Baqarah (208)

 Tidak perlu mendabik dada jika ilmu agama hanya umpama setitik embun, dan tidak perlu tunduk ke bumi jika ilmu tentang Islam itu masih lagi berbayang-bayang. Sama-sama belajar dan memperbaharui diri agar ISLAM itu benar-benar di hati. dan begitu juga ak, masih mencari jalan to find the BEAUTY OF ISLAM. INSYAALLAH.~~~~

1 comment: